نظام جامع ارزیابی دبیران
در عصرکنونی تحولات شگرفی در نظام تعلیم و تربیت رخ داده و ایجاد یک نظام ارزیابی را اجتناب ناپذیر نموده است، به گونه ای که بتوان کیفیت خدمات را بر اساس فرآیند یاددهی و یادگیری رصد کرد و بر اساس آن میزان پیشرفت در اهداف و نتایج مورد انتظار را پایش نماید . اکنون به گوشه ای از تفاوت های روش ارزیابی جامع دبیران با سیستم گذشته اشاره می گردد :
روش جدید
روش قدیمی
1) علاوه بر رضایت مندی دانش آموزان (40%) ، نظر مسئولین مدرسه (20%) ، نتایج آزمون جامع (20%) ، و عملکرد دبیر (20%) در ارزیابی وجود دارد .
1) فقط بر اساس رضایت مندی دانش آموزان (100%) بود .
2) هدف اصلی ارزیابی فرصتی ، برای راهنمایی و رفع مشکلات و ایجاد انگیزه برای تغییرات اثربخش است .
2) هدف اصلی ارزیابی حذف دبیران ضعیف بود .
3) 360 درجه است یعنی تمام افراد مرتبط با دبیر از قبیل دانش آموز ، مسئول پایه ، معاونین آموزش و انضباطی در ارزیابی سهیم هستند .
3) فقط دانش آموزان نظر می دادند.
4) سیستم ارزیابی قابل اصلاح وارتقا بوده وپیشنهادات در آن استفاده می شود.
4) سالها این نوع سیستم ارزیابی تغییر نکرده بود .
شاخص های اصلی ارزیابی دبیران در قالب نمونه فرم اعلام نتایج
شاخص اصلی
سقف امتیاز
رضایتمندی همه دانش آموزان پایه
400
نتایج آزمون جامع
200
هماهنگی با مسئولین مدرسه
عملکرد داخل کلاس
جمع کل
1000
شاخص فرعی
سقف نمره
رضایت مندی از 400
تدریس کامل متن و تمرینات کتاب درسی
20
تکمیل مطالب کتاب درسی با مطالب خارج از کتاب یا کتابهای کمک آموزشی
سطح علمی مطالب خارج از کتاب و ارجاع به منابع
نحوه انتقال و تفهیم مطالب و مفاهیم درس
ایجاد شوق و علاقه مندی به یادگیری
استفاده بهینه از وقت کلاس
مشارکت دادن دانش آموزان در مباحث و عملکرد شاداب و فعال
برقراری ارتباط صمیمی، همراه با احترام و اعتماد متقابل
توانایی در برقراری نظم کلاس
تاثیر مثبت شخصیتی بر رفتار دانش آموزان
رضایت مندی کلی
نتایج آزمون از 200
کسب رتبه مناسب بین مدارس (از 1 تا 80 به نسبت 80 تا صفر)
80
تراز مناسب (از 4000 تا 10000 به نسبت 0 تا 100 )
100
اختلاف تراز با تراز میانگین کشور (از صفر تا 2000 به نسبت 0 تا 20)
هماهنگی از 200
همکاری در برگزاری امتحانات و تحویل به موقع سوالات
تحویل بموقع سوالات و تصحیح بموقع اوراق و رسیدگی به اعتراض در موعد مقرر
شرکت در جلسات عمومی و دپارتمان دبیران
درج طرح درس در پوشه و درج تاریخهای مربوطه در پوشه دبیر طبق جدول
همراهی و هماهنگی با مسئول پایه
اطلاع موارد خاص رفتار دانش آموزان به مسئول پایه
شروع و پایان به موقع کلاس و عدم غیبت بدون هماهنگی
عملکرد از 200
ارائه مستمر و منظم تکلیف
میزان کیفیت و اثر بخشی تکلیف جهت انگیزه بخشی به دانشآموزان جهت تمرین در منزل
پیگیری مشاهده و تصحیح تکالیف دانش آموزان توسط همیار و بررسی دبیر بصورت تصادفی
میزان رعایت مقدار تکالیف به نسبت الگوی استاندارد
پیگیری تکالیف ساده از دانش آموزان ضعیف و تست از دانش آموزان قوی
برگزاری مستمر و منظم کوئیز یا پرسش کلاسی
درج نمره کوئیز ، پرسش کلاسی و تکالیف در پوشه نمرات
عدم وجود دانش آموز با رنگ قرمز (یابدون رنگ)
خودارزیابی از عملکرد طبق جدول
40
شاخص های خود ارزیابی دبیر :
در این بخش هر گزینه 2 امتیاز دارد خواهشمندیم 20 مورد از موارد زیر را که جزء نقاط قوت خود متفاوت از سایرین می دانید انتخاب نمائید :
دقیقاً چه چیزی مورد ارزیابی قرار گیرد
وزن
آموزش تستی دانش آموزان برای آمادگی در آزمون های هماهنگ
10
تناسب آزمون های ماهانه با مطالب تدریسی - کیفیت و اثربخشی آزمون ها
پیگیری بر افت و خیز رتبه درس در کلاس پس از اعلام نتیجه آزمون ها
رفع اشکال و ترمیم ضعف ها بر اساس کارنامه پیشرفته دبیر در کلاس
بررسی نتایج تک تک دانش آموزان در آزمون ها و تشویق رتبه های برتر
برگزاری کوئیز در پایان مباحثه
تعیین و تدریس کتاب کمک درسی یا جزوه معلم به عنوان محتوی تکمیلی کلاس
معرفی کتب و منابع مربوط به مبحث جهت مطالعه و عمق بخشی علمی دانشآموزان
کیفیت تکالیف به نسبت مقدار تکلیف و تنظیم تکالیف با سطح و توان شاگردان
تناسب آزمون ترم با سطح عمومی آموزش و پرورش
تصحيح دقیق و عادلانه اوراق امتحان و نحوه ی رسیدگی به تقاضای تجدید نظر دانش آموزان
جبران کلاس های تعطیل شده
اجرای دقیق وعده های آموزشی
تجسم بخشیدن به مطالب با استفاده از نمودار، تصویر، مثال، خاطره برای تفیهم مطالب مختلف
به کارگیری روش های خلاقانه در تدریس با بهره مندی از امکانات کمک آموزشی
به کار گیری انواع مواد آموزشی و کمک آموزشی و وسایل آزمایشگاهی و کارگاهی
استفاده از نرم افزار های کمک آموزشی
خلاصه کردن مطالب تدریسی در پایان جلسه و نتیجهگیری
طرح سؤالات ارزنده و جالب و تشویق دانش آموزان به اظهار نظر
اجرای فعالیتهای گروهی و مشارکت دادن شاگردان در اداره کلاس و ایجاد احساس همکاری
اختصاص زمانی برای جواب دادن به سؤالهای پیرامون درس
طرح بحث های علمی در کلاس درس و ایجاد فضای مباحثه بین دانش آموزان
آزاد گذاشتن دانش آموزان در نوشتن انواع راه حل و نیز ایجاد روحیه تفکر و اندیشه آزاد در دانش آموزان
توجه به راه حل های دانش آموز و بیان استدلال جهت صحت و سقم آن
توجه به دانش آموزان ضعیف هنگام تدریس
اهمیت به پاسخ گویی انفرادی در زنگ تفریح و پاسخگویی به سوالات
استفاده از روش های گوناگون تدریس به تناسب هر موضوع درسی
تدریس مرحله به مرحله و نظام یافته و نرفتن از شاخهای به شاخه دیگر
روشن نمودن اهداف و عناوين مورد بحث در شروع هر کلاس
نظم، انسجام و تمیز نویسی تخته
عدم پاسخگویی به تلفن همراه در کلاس
عدم برخورد فیزیکی با دانش آموز
کوشش برای پرورش اخلاقی و تقویت روحیه مذهبی دانش آموزان
ارشاد به موقع دانش آموزان و طرح مطالب موثر در ارتباط با اهداف فرهنگی و ویژگی های محصل نمونه
اهمیت به وظایف دانش آموزان نسبت به دبیر مانند استقرار ، صحبت با اجازه و ...
شناختن نام خانوادگی دانش آموزان
حضور حتی المقدور در نماز جماعت مدرسه
توجه به پيشنهادها و انتقادات منطقي دانش آموزان
موثر بودن سیستم تشویق و تنبیه دبیر بر ایجاد انگیزه در دانش آموزان
تشویق شاگردان ممتاز به کوشش بیشتر و یاری دانش آموزان ضعیف
آراستگی پوشش دبیر
عدم توجه افراطی به دانش آموزان خاص
وظایف مربوط به مسئول پایه در رابطه با دبیر
انتظارات اجرایی و آموزشی از دبیر
وظایف دانش آموز در رابطه با دبیر
وظایف مربوط به معاونت آموزشی در رابطه با دبیر